WELCOME
MASA
PKR LINKS

PKR JOHOR
PKR SELANGOR
PKR NEGERI SEMBILAN
PKR HULU SELANGOR
PKR KUANTAN
PKR SABAH
PKR SARAWAK
PKR WANITA
PKR VIDEO
FRIENDSTER ANUAR IBRAHIM
AMK GOMBAK
PEMUDA KEADILAN
PARTI ALTERNATIF
ANUAR IBRAHIM BLOG
SUARA KEADILAN

BLOG LINKS

TOK JANGGUT
M@RHAEN
BOIKOT PRU
AMIN ISKANDAR @ BLACK
MINDA KEMBARA
TRANUNGKITE.NET
KAMALUDDIN BLOG
WEBSITE LINKS

MALAYSIA TODAY
HARAKAH DAILY
DAP MALAYSIA
PARTI ISLAM SEMALAYSIA
Hishamuddin Perlu disiasat
Wednesday, September 19, 2007
Oleh:Rafi Hussein

Badan Pencegah Rasuah (BPR) menegaskan pihaknya tidak mengamalkan pilih kasih dalam menyiasat dakwaan penyalahgunaan perbelanjaan kementerian dan jabatan kerajaan.

Ketua Pengarahnya, Datuk Ahmad Said Hamdan berkata, kementerian dan jabatan terbabit disiasat sebelum laporan Ketua Audit Negara dikeluarkan lagi kerana maklumat mengenainya telah diterima lebih awal oleh BPR.

‘‘Siasatan telah berjalan sebelum laporan audit diumumkan dan keputusan akan diperoleh tidak lama lagi.

‘‘Tidak ada pilih kasih dan mereka yang bersalah akan dihadapkan ke mahkamah,’’ katanya tanpa menyatakan kementerian dan jabatan kerajaan yang sedang disiasat oleh badan itu.

Ketua Audit Negara, Tan Sri Ambrin Buang dalam laporannya yang dikeluarkan baru-baru ini mengkritik beberapa kementerian kerana menerima tawaran harga kontraktor yang terlalu tinggi dalam pembelian peralatan tertentu.

Laporan tersebut antaranya menegur proses pembelian 13 peralatan dan kelengkapan bagi Institut Kemahiran Belia Negara (IKBN) di bawah Kementerian Belia dan Sukan (KBS) pada kadar melebihi harga pasaran hingga kerajaan terpaksa menanggung kerugian RM8.39 juta.

Ini termasuk pembelian dua menara kren membabitkan perbelanjaan RM5.72 juta berbanding RM2.98 juta mengikut harga pasaran, selain membeli alat pengangkat kereta dua tan berharga RM5,741 sebuah berbanding cuma RM50 sebuah di pasaran.

Tan Sri Ambrin Buang yang mengkritik beberapa kementerian kerana menerima tawaran harga kontraktor yang terlalu tinggi dalam pembelian peralatan tertentu.

KBS juga didapati membeli 17 set buku teknikal dengan 10 tajuk pada harga RM181,900 atau RM10,700 satu set, sedangkan harganya di Koperasi Dewan Bahasa dan Pustaka cuma RM417 satu set.

Di fahamkan bahawa pembahagian kontrak ini telah berlaku pada tahun 2002 dan ketika itu menteri yang bertanggungjawab sebagai menteri Belia dan Sukan ialah Dato` Hishamuddin .

Seharusnya beliau perlu bertanggungjawab dan disiasat serta bertanggungjawab di atas penyelewengan dan rompakan wang rakyat ini.

Dalam satu keyataan Hishamuddin yang melenting ke atas satu keyataan Azalina yang telah menafikan pembabitan beliau dalam penyelewengan ini, membayangkan Hishamuddin seolah-olah tidak mahu bertanggungjawab .

Hishamuddin juga mahukan Azalina supaya bertanggungjawab kerana mereka berkerja dibawah satu bumbung dan kerajaan yang sama.

Apakah Azalina perlu bertanggungjawab di atas penyelewengan yang dilakukan oleh Hishamuddin.

Ada juga yang berkata bahawa in adalah satu konspirasi balas dendam Tan Sri Ambrin Buang kepada Hishamuddin kerana perselisihan faham antara mereka sebelum ini.

Apa juga rakyat mahukan sisatan dibuat dan sekiranya Hishamuddin bersalah beliau perlu dipecat.
posted by Parti Keadilan Rakyat @ 4:44 AM  
1 Comments:
Post a Comment
<< Home
 
About Me

Name: Parti Keadilan Rakyat
Home: Bumi, Malaysia, Uruguay
About Me:
See my complete profile
Previous Post
Archives
CHATTING

Tagboard by Tag-Board.Org
Name:

URL or Email:

Message [Smilies]:

Powered by

Free Blogger Templates

BLOGGER

© 2006 KeADILAN Rakyat .Template by Isnaini Dot Com